• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
نظام ها و خدمات اطلاعاتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
شماره 3 و 4
شماره 1 و 2
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
اسعدی, عادله. (1393). میزان آشنایی اعضای کتابخانه مرکزی تبریز با نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و مفاهیم موجود در بخش جستجوی نرم‌افزار. نظام ها و خدمات اطلاعاتی, 3(3 و 4), 81-94.
عادله اسعدی. "میزان آشنایی اعضای کتابخانه مرکزی تبریز با نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و مفاهیم موجود در بخش جستجوی نرم‌افزار". نظام ها و خدمات اطلاعاتی, 3, 3 و 4, 1393, 81-94.
اسعدی, عادله. (1393). 'میزان آشنایی اعضای کتابخانه مرکزی تبریز با نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و مفاهیم موجود در بخش جستجوی نرم‌افزار', نظام ها و خدمات اطلاعاتی, 3(3 و 4), pp. 81-94.
اسعدی, عادله. میزان آشنایی اعضای کتابخانه مرکزی تبریز با نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و مفاهیم موجود در بخش جستجوی نرم‌افزار. نظام ها و خدمات اطلاعاتی, 1393; 3(3 و 4): 81-94.

میزان آشنایی اعضای کتابخانه مرکزی تبریز با نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و مفاهیم موجود در بخش جستجوی نرم‌افزار

مقاله 7، دوره 3، 3 و 4، پاییز 1393، صفحه 81-94  XML اصل مقاله (633 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
عادله اسعدی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی میزان آشنایی اعضای کتابخانه مرکزی تبریز با نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و نیز میزان آشنایی آنان با مفاهیم موجود در بخش جستجوی نرم‌افزار در راستای نیازسنجی برگزاری دوره آموزشی استفاده از کتابخانه می پردازد.
روش پژوهش: پیمایشی - تحلیلی بوده و برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ای با 6 سوال مربوط به مشخصات فردی و 33 سوال بسته بین نمونه آماری به تعداد 361 نفر عضو فعال کتابخانه مرکزی تبریز  است که در طول یک سال به کتابخانه مراجعه و از امکانات کتابخانه استفاده می­کنند توزیع  و پس از تکمیل دریافت گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری در بخش روشهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از وجود تفاوت معنی­دار بین میزان آشنایی با نرم‌افزار کتابخانه در بین اعضای جدید و قدیم، با اطمینان 95 درصد بود. همچنین معنی­دار بودن تفاوت بین میزان آشنایی با نرم‌افزار کتابخانه در بین گروه‌های مختلف که در ماه به کتابخانه مراجعه می­کنند بررسی و تایید شد. معنی­داری تفاوت بین میزان آشنایی با نرم‌افزار کتابخانه در بین گروه­های مختلف که در ماه­ها کتاب به امانت می­برند،  نیز تایید گردید.
نتیجه‌گیری: کمتر از نیمی از اعضای کتابخانه با شیوه­ی استفاده از نرم‌افزار و مفاهیم موجود در نرم‌افزار آشنایی دارند و در این زمینه باید آموزش‌های لازم ارایه شود.
کلیدواژه‌ها
آموزش استفاده‌کنندگان؛ کتابخانه مرکزی تبریز؛ نرم‌افزار کتابخانه‌ای؛ نرم‌افزار سامان؛ نرم‌فزار مدیریت کتابخانه؛ اصطلاحات کتابداری؛ مفاهیم کتابداری
مراجع

آمارلو، زهره،  پورمند، علیرضا(1381). بررسی اهمیت آموزش مراجعان در بهره وری بیشتر از کتابخانه‌ها؛ گزارش از یک تجربه کوچک. کتابداری و اطلاع‌رسانی . 5 (1):  105 - 122

بیگدلی، زاهد (1377). آموزش استفاده از کتابخانه‌های دانشگاهی. فصلنامه کتاب. (36-35): 59-49.

پرتو، بابک (1368). بررسی لزوم آموزش استفاده از کتابخانه در کتابخانه‌های دانشگاه شیراز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

پریرخ، مهری (1377). نقش آموزشی کتابخانه‌های دانشگاهی: مروری بر مباحث عمده و جریان شکل گیری . کتابداری و اطلاع‌رسانی. 1(3): 37-56.

خدمات کتابخانه‌های عمومی رهنمودهای ایفلا/ یونسکو برای توسعه.  شکویی، علی(مترجم)، مختاری معمار، حسین ، ویراستار. تهران: چاپار.

روبیاتی، مهری ، ضیایی، نرگس، احتشام، حمیده(1391). آگاهی و استفاده اعضای کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از بخش اطلاع‌رسانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. 113 -106 :(1) 19

رئیسی، پوران،  ابراهیمی، عزت (1386). میزان رضایت استفاده کنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارائه‌شده در سال 1383. فصلنامه  کتابداری و اطلاع‌رسانی.10 (1):  123-140.

عظیمی خبازان، فرنوش (1391). خدمات اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های دانشگاهی. تهران: کتابدار.

کتز، ویلیام ا .(۱۳۷۹ ). آموزش شیوه استفاده از منابع کتابخانه ای. مترجم دکتر سعید رضایی شریف آبادی، کتابداری و اطلاع‌رسانی. 3 (3):۱۶۳ ـ ۱۸۲ .

کاشانی زاده، ایران (1381). با بررسی عوامل موثر بر استفاده بهینه از کتابخانه‌های دانشگاهی. مجله کتابداری(38): 67-90. موسوی شوشتری، مژگان (1382). بررسی میزان رضایت استفاده‌کنندگان از خدمات کتابخانه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. فصلنامه اطلاع‌رسانی. 18 (3 و 4): 84-93.

محمدی، مهدی، فضل اللهی،  سیف اله (1387). بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با کتابخانه و ضرورت ارائه آموزش از دیدگاه آن‌ها. مجله کتابداری. 42(48): 93-118.

مختاری فر، حمیدرضا (1375). بررسی برنامه‌ها، روش‌ها و امکانات آموزشی استفاده از کتابخانه‌های دانشگاهی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران و دیدگاه مدیران کتابخانه‌ها و نظرات آنها در مورد برنامه‌های ارائه‌شده. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی.

مهدی فر، فاطمه (1375). بررسی تاثیر اجرای برنامه‌های آموزشی استفاده از کتابخانه بر توانایی استفاده از کتابخانه توسط دانشجویان رشته شنوایی سنجی دانشکده علوم توانبخشی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی.

Bhatti, Rubina (2007). User Education Programme in the John Rylands University Library of Manchester: A Case Study. Pakistan Journal of Library & Information Science. Issue 8.

Fjallbrant, Nancy and Malley, lan. (1984). User education in libraries 2nd ed. London: Clive Bingley.

Ginn, David (1987). Evolution of an End-User Training Program. Bull. Med. Libr. Assoc. 5(2)

Murugan, S(2013). User education: Academic libraries. International Journal of Information Technology and Library Science Research, 1(1), 1-6.

Suleiman, Shammasi Ali (2012).  User Education Programs in Academic Libraries: The Experience of the International Islamic University Malaysia Students. Library Philosophy and Practice.

 

 

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,193
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 542
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.